• Actiune
Actiunea reprezinta orice miscare ce are loc in fata camerei de filmat, inclusiv schimbarea actorilor pe parcursul dezvoltarii actiunii si a cadrelor in care se gasesc personajele pe care le interpreteaza.
• Actiuni paralele
Aspecte din contextul unei povesti ce se petrec simultan cu situatia initiala in care este angrenat personajul principal. Tehnica este folosita in procesul de editare, cele doua scene paralele alternand pana cand se intalnesc intr-un cadru ce le uneste atat la nivel vizual, cat si semantic.
• Actor
Persoana care joaca un rol intr-un film, pe scena sau intr-o productie televizata.
• Actrita
Femeie care interpretează roluri în piese de teatru sau în filme.
• Agent
In orice industrie asociata divertismentului, agentul este persoana care actioneaza in numele clientului pe care il reprezinta. Clientii sunt de regula actori, actrite, regizori si scriitori. Agentii sunt imputerniciti sa negocieze contracte, incluzand salarii, beneficii, taxe si conditii de lucru. Ei primesc pentru serviciile prestate un procentaj din sumele incasate de personalitatea care ii angajeaza, acesta variind de regula intre 10 si 15%.
• Animascop
Procedeul a fost elaborat in Statele Unite cu scopul de a facilita impresia de animatie. Actorii sunt fotografiati intr-o maniera ce le intensifica contururile siluetei, diminuandu-le in acelasi timp caracteristicile specifice. „Subiectii” sunt asezati in fata unui fundal negru, ulterior imaginile fiind combinate cu un plan secundar in culori mate.
• Animator
Artistul care deseneaza figuri bidimensionale, manipuleaza obiecte tridimensionale si programeaza computerul in asa fel incat sa miste obiectele si imaginile cu scopul de a obtine filme de animatie. Camere de animatie, stative, ecrane din celuloid, hartii transparente si cerneala de diferite culori sunt cateva dintre instrumentele animatorului.
• Antagonist
Personajul aflat in totala opozitie fata de protagonist. De regula antagonistul este un personaj malefic care intra in conflict cu eroul, aceasta relatie generand actiunea filmului si alcatuind mare parte din firul narativ al productiei. Nu numai rautatea poate genera comportamentului antagonistului, ci si psihoza, nevroza sau obsesia.
• Anticipare
Opusul flashback-ului. In acest caz scena este filmata in afara secventelor cronologice care alcatuiesc momentul prezent si se refera la evenimente viitoare ce sunt imaginate ca s-ar putea intampla. Genul science fiction foloseste foarte des acest efect, in special cand utilizeaza conceptele de timp si vis.
• Anticiparea
Reprezinta un truc vizual folosit pentru a evidentia un lucru ce urmeaza sa se intample. De cele mai multe ori el este obtinut prin intermediul unei pauze in actiune sau a personajelor.
• Antierou
Protagonistul unui film, cu care publicul simpatizeaza, dar care nu are caracteristicile unui erou, fiind de regula vulnerabil. Antieroul este de multe ori „vagabondul”, insa este adus in prim-plan printr-o serie de conjuncturi mai mult sau mai putin obisnuite. El se confrunta cu provocarile conjuncturale si slabiciunile umane intr-o maniera noneroica si este intotdeauna portretizat ca o persoana ostracizata sau separata de normele sociale obisnuite, insa al carei caracter moral demonstreaza forta interioara. Rolul interpretat de James Dean in filmul Rebel Without a Cause este un exemplu tipic de antierou.
• Arhetip
Termenul arhetip, specific psihologiei analitice a lui Jung si analizei religioase a lui William James, reprezinta atat in film, cat si in literatura, o caracteristica sau tipar constant ce apare in istorie si este dezvoltat in literatura si in alte forme de exprimare artistica. Arhetipul nu este dependent de o anumita perioada categoriala din istorie. Exemple de astfel de figuri sunt iubitii demonici si eroinele virginale, accentele cazand de regula pe caracteristicile emotionale precum pasiunea, nevoia si dorinta. Evenimentele arthetipale accentueaza aceleasi emotii umane, insa momentele se centreaza pe teme cum ar fi nasterea, renasterea si puterea dragostei.
• Autofocalizare
O inovatie tehnologica pentru camerele verticale, ce implica o miscare de du-te-vino in sus si in jos a camerei. Autofocalizarea este un dispozitiv ce mentine claritatea imaginii. Desi mecanismul a fost perfectionat in special pentru inregistrarea imaginilor animate, el a gasit ulterior o serie de intrebuintari in toate practicile cinematografice.
• Balba
Greseala facuta de un actor in timpul filamarilor – replici pronuntate gresit sau intr-un moment nepotrivit, situatie ce starneste de regula ilaritatea.
• Basme
Gen literar, teatral si cinematografic, in care apar personaje supranaturale precum pitici, capcauni, magicieni, create de regula pentru amuzamentul celor mici. Cele mai multe basme sunt filme fantastice, care opereaza cu o extensie masiva a coordonatei temporale, de la fabulele lui Esop, la povestile nemuritoare ale fratilor Grimm.
• Biografie
Film ce prezinta viata sau povestea unei figuri istorice sau a unei celebritati din viata muzicala, cinematografica sau politica. Decadele ’30-’40 contin numeroase filme apartinand acestui gen, printre care se numara biografiile lui Alva Edison, Louis Pasteur, Lou Gehrig, Babe Ruth, sau Emile Zola. Pornind de la fapte reale, biografiile isi rezerva dreptul de a fictionaliza aspecte sau personaje legate de viata reala a personalitatilor intruchipate, fapt ce se traduce de regula in „hollywoodizarea” povestii.
• Biograph
Corporatie fondata pentru a folosi si proteja aparatul de proiectie cu acelasi nume, ce folosea un film mai lat decat cel conventional si neperforat pe margini, fapt ce necesita o atentie sporita din partea celui care manuia dispozitivul. Corporatia, infiintata in acelasi an in care a fost brevetat si mecanismul, 1896, s-a aflat intr-o stricta competitie cu cea a lui Thomas Alva Edison. In cele din urma insa, cele doua companii rivale s-au unit si au format Motion Pictures Patent.
• Bioscop
Prezentat de Max si de Emil Skladanowsky la i noiembrie 1895, bioscopul reprezenta o camera si un sistem de proiectie ce avea sa ofere prima expunere publica a anui film in Germania.
• Biroul Hays
Numele dat Motion Picture Producers and Distributors of America (Producatorii si Distribuitorii de Film din America), datorita presedintelui sau, Will H. Hays. Aceasta asociatie a fost fondata in 1922 cu scopul de a elimina scandalurile sexuale, ca urmare a indignarii opiniei publice. Hays fusese anterior directorul campaniei pentru William Harding, fiind cunoscut pentru vastele sale aptitudini politice si reputatia de om moral. Lui i se datoreaza in speta Codul de Productie a Filmelor din 1930, al carui scop era acela de a reduce continutul sexual al filmelor.
• Blockbuster
Termen general ce denota un film care este un enorm succes financiar. El desemneaza de asemenea si productiile in care au fost investite sume extraordinar de mari si de la care se astepata un profit pe masura.
• Bobina
Obiect cilindric din metal sau plastic, pe care este infasurat filmul.
• Bomba
Filmele care reprezinta un esec pentru box office si nu primesc nici un fel de apreciere din partea publicului sunt denumite bombe.
• Box Office
Sintagma are trei referinte: ea denumeste casa de bilete in sine, potentialul de profit al unui film si castigurile efective ale unei productii.
• Buget
Capitalul de care investitorul dispune si pe care intentioneaza sa-l cheltuiasca intr-o afacere. Bugetul unui film se presupune a fi cantitatea de bani necesara pentru intreaga productie, insa de regula acestea necesita fonduri suplimentare.
• Bumerang
Sursele de lumina necesita de cele mai multe ori filtre, iar aparatul care le sustine pe acestea este cunoscut sub denumirea de bumerang.
• Cadru
Cadrul reprezinta spatiul ambiental iluzoriu in care se desfasoara actiunea unui film. Cadrele sunt construite cu scopul de a sugera timpul si locul specifice evenimentelor ce alcatuiesc firul narativ si variaza de la picturi de fundal pana la constructii detaliate ale castelelor medievale sau orase western.
• Cadru
In procesul de filmare a unei scene, cadrul se refera la imaginea instantanee inregistrata de camera de luat vederi, filmata de cele mai multe ori cu o singura camera. Cadrul se refera de asemenea la un instantaneu decupat dintr-un film care poate fi folosit ca poster.
• Cadru intreg
Cadrul intreg sau lung se refera la inregistrarea imaginii pe pelicula care include intregul corp al atristului (din cap pana in picioare).
• Cadru mobil
Un cadru in care camera este in miscare (cu ajutorul unui sasiu rulant etc.), impreuna, sau la aceeasi viteza cu subiectul/ obiectul filmat.
• Camera de filmat
Aparat cu ajutorul caruia se obtin imaginile succesive ale obiectelor în miscare pe pelicula cinematografica; cel mai important instrument al unui cineast.
• Camera fixa
De cele mai multe ori sunt folosite camerele mobile in realizarea unei pelicule. Camera fixa este stationara si se situeaza de regula intr-o pozitie care sa permita inregistrarea unei intregi scene. Aceste imagini le furnizeaza editorilor un material in plus in procesul de compilatie.
• Camera subiectiva
Un stil de filmare ce ofera publicului o viziune speciala sau perspectiva asupra unui personaj dintr-un film sau punctul de vedere explicit al regizorului.
• Camere de rezerva
Camerele de rezerva sunt pe un plan secund fata de camerele primare, fiind utilizate cu scopul de a acoperi posibile omisiuni ale camerelor primare sau in cazul unor disfunctionalitati operative ale acestora.
• Carucior pentru camera
Folosite cu scopul de a permite filmarea scenelor de actiune rapida. Ele sunt proiectate in asa maniera incat sa sustina una sau mai multe camere, impreuna cu tehnicianul care le manuieste, astfel incat sa se obtina cat mai multe unghiuri din care sa poata fi inregistrata imaginea.
• Cascador
Actor de cinematograf care dublează uneori protagonistul în secvenţele periculoase.
• Character Actor
Actori care se specializeaza in portretizarea rolurilor fictionale bine definite si de multe ori amuzante, un atu reprezentandu-l si anumite particularitati fizice ale acestora. Dezavanatajul pe care il intampina actorii ce primesc astfel de roluri stereotipizate este acela de a le fi ignorate alte talente si abilitati ce decurg din statutul lor de actori. Un exemplu in acest sens il constituie indivizii cu o inaltime foarte mica si afro-americanii care multa vreme au fost distribuiti numai in roluri de servitori.
• Cineast
Cuvant provenit din franceza pentru a desemna persoanele care iubesc filmele sau pe cele implicate, la orice nivel, in procesul de realizare a unui film.
• Cinemicrografia
Termenul denota fotografierea obiectelor mici. Procesul este util in speta la realizarea efectelor speciale in filmele science fiction si medicale. Microcinematografia se subordoneaza cercetarilor stiintifice si include domeniul fotomicografiei – folosirea unei aparaturi ce permite atasarea directa a camerei de filmat la un microscop pentru a obtine imagini fotografice.
• Cinerama
Procedeu de filmare pe trei pelicule şi de proiectare sincronizată a imaginilor astfel obţinute cu ajutorul a trei aparate de proiecţie pe un ecran semicircular; procedeu cinematografic de proiectare pe ecran lat, în care proiectarea se face prin juxtapunerea imaginilor de la trei aparate de proiecţie diferite, funcţionând absolut sincron.
• Comentariu
Avand o perspectiva omniscienta, comentatorul nu apare in film. El are rolul de a oferi o opinie sau descriere obiectiva asupra personajelor sau evenimentelor ce apar in film, sau de a furniza informatii necesare unei mai bune intelegeri a subiectului fara a irosi timp pretios din pelicula. Vocea comentatorului vine din spatele camerei de filmat si este editata peste coloana sonora prin procesul de suprapunere
• Comitetul National de Examinare
In 1909 era format Comitetul National de Cenzura de catre un grup de voluntari, ce avea ca scop vizionarea filmelor inainte ca acestea sa fie prezentate publicului. Initial se pare ca gruparea ar fi fost extrem de deschisa, luptand impotriva miscarii de inchidere a cinematografelor si interferentei guvernamentale. Ulterior ea si-a schimbat numele in Comitetul National de Examinare, iar in 1930 acesta emitea o lista anuala cu cele mai bune 10 filme, fiind prima organizatie care a promovat premierea productiilor cinematografice.
• Compozitie
Aranjarea completa si detaliata a unei scene. Procesul include unghiuri ale camerei, lumini, proprietati, personaje si miscarea acestora. Exista o multime de forme de compozitie, in functie de viziunea fiecarui regizor. Aceste elemente nu numai ca ofera spectatorilor perspectiva, continutul si contextul pe care urmeaza sa il traiasca virtual, ci ofera si o marca regizorala.
• Conflict
Firul narativ al unui film; lupta dintre doua forte opozante (un personaj si el insusi, o persoana si un grup, sau doua grupuri).
• Contact vizual
Desi are mai multe nuante, sintagma se refera la actul efectiv al unui actor de a privi in camera.
• Continuitate
Continuitatea filmului se refera la dezvoltarea secventiala a filmului si la consistenta subiectului si a imaginii.
• Convocarea pentru filmare
Indicatii cu privire la personalul necesitat pentru filmarile de a doua zi. Lista este de cele mai multe ori afisata in studio sau in locatia in care se filmeaza.
• Coregrafie
Organizarea intr-o secventialitate a unor miscari de dans ce fac parte dintr-o productie cinematografica sau scenica. Notiunea se refera si la arta de a regiza orice miscare fizica a actorilor. De asemenea, atat filmul, cat si opera, televiziunea si productiile scenice includ coregrafia.
• Critic de film
Persoana care scrie despre filme, la scurt timp dupa aparitia acestora, le recenzeaza scriind despre continut, personaje si detalii despre film in general. Criticii de film depasesc insa acest nivel superficial, analizand scenariul, regia, performantele actoricesti, precum si detaliile tehnice care tin de modalitatea de filmare, de editare si de montare.
• Cumparator de film
Cand un film este lansat pe piata, el este contractat de anumite companii pentru a fi prezentat publicului. Cumparatorii furnizeaza banii si termenii de contractare pentru filmele ce urmeaza a fi proiectate in cinematografele detinute de ei sau afiliate acestora.
• Departamentul Camere
Sub indrumarea si atenta supraveghere a directorului de imagine, departamentul camere este responsabil pentru mentinerea intr-o stare corespunzatoare sau repararea camerelor de luat vederi si a intregului echipament de filmare.
• Departamentul de resurse
Departamentul ce se ocupa cu strangerea de informatii referitoare la recuzita necesitata de o productie cinematografica. Printre materialele de care dispun se numara carti, ziare, imagini, articole apartinand unor diferite perioade de timp si care sunt folositoare scenaristului sau regizorului in ceea ce priveste costumele, limbajul, mobilierul, evenimente paralele istorice si aspecte culturale ale unor locuri si timpuri bine determinate.
• Departamentul editorial
Personalul aflat in subordinea editorului, care este responsabil pentru acest aspect al procesului de filmare, editarea. Membrii departamentului se ocupa cu taierea si asamblarea filmului de-a lungul evolutiei lui spre productul final. De asemenea, departamentul de editare se ocupa de indexarea si categorizarea tuturor scenelor care nu sunt folosite in film.
• Designer de costume
Aflat la dispozitia producatorului, regizorului si directorului de imagine, designerul de costume se ocupa cu desenarea schitelor detaliate si colorate ale costumelor pe care urmeaza sa le poarte actorii intr-o anumita productie. Costumele trebuie sa reflecte spatiul si timpul in care se petrece actiunea filmului, dar reflecta totodata si personalitatea creatorilor lor, care tin intotdeauna cont de pretentiile superiorilor lor.
• Diafragma
Dispozitiv la obiectivele aparatelor fotografice, format din mai multe plăcute opace mobile, care limitează o deschidere circulară reglabila, lasand să treaca prin ea o anumita cantitate de lumina.
• Diorama
Tablou de mari dimensiuni alcătuit din mai multe planuri, reprezentând, de obicei, o scenă istorică sau un peisaj, care, datorită unei iluminări speciale, dă spectacolului impresia realităţii
• Director de distributie
Persoana responsabila pentru selectionarea actorilor ce joaca intr-un film. El este responsabil cu angajarea personalului in fazele incipiente ale productiei si este imputernicit de catre companie sa negocieze in beneficiul filmului pentru obtinerea anumitor actori sau actrite.
• Discurs „curat”
In procesul filmarii, scenele ce contin dialog sunt de regula ratate de actori, care pronunta gresit sau incurca unele replici. Daca acest lucru nu se intampla si dialogul este fara greseala, acesta poarta numele de discurs „curat”.
• Distanta
Distanta se refera la spatiul relational dintre audienta si personajul de pe ecran. Desi pesonajele sunt bidimensionale si publicul este separat de ecran printr-un spatiu gol, perspectiva camerei tinde sa asigure cantitatea de spatiu gandita de regizor pentru ca spectatorii sa obtina o viziune optima a produsului sau. Conexiunea este obtinuta cu ajutorul dinamicii si al gradelor variabile intre cadre lungi, scurte si prim-planuri.
• Distribuitor
Cand un film este produs si lansat pe piata, el este trimis la diferite cinematografe. Compania „distribuitoare” face acest lucru in virtutea unui contract ce ii asigura o suma fixa, sau un procentaj din vanzarea biletelor pentru filmul respectiv. In unele cazuri companiile de distributie cumpara drepturile de autor de la producatori, astfel incat nu mai sunt simpli mediatori, ci imprumuta ele filmele cinematigrafelor.
• Distributie
Termenul se refera atat la procesul de selectie al actorilor ce urmeaza sa joace intr-un film, cat si la actorii (principali, secundari, figuranti) ce au primit rolurile si apar efectiv intr-o productie cinematografica.
• Dubla
Variantă a fiecărui cadru dintr-un film care, pentru a se obţine efectul artistic urmărit de regizor, se turnează de mai multe ori. Problemele care pot aparea pentru a necesita realizarea dublelor tin de camera de filmat, de lumina, de joc actoricesc sau, pur si simplu, pentru ca regizorul are o alta viziune despre scena filmata.
• Dubla de siguranta
In timpul productiilor cinematografice se filmeaza mult mai mult decat este nevoie, scena cu scena, astfel incat sa existe cat mai mult material ca resursa pentru compilarea si finisarea filmului. Aceste duble de siguranta sunt facute in eventualitatea in care exista ceva ce trebuie adaugat productiei la editare.
• Dublu rol
Doua roluri pe care acelasi actor le joaca intr-un singur film.
• Dublura
Dublura este de regula un cascador care ia locul actorului cand scena ce urmeaza a fi jucata presupune o mai mare sau mai mica expunere la pericol. De asemenea, dublurile sunt folosite si pentru scenele sexuale in care actorii sau actritele nu vor sa-si expuna corpurile.
• Echilibru
Aceasta distinctie cantitativa se refera la compozitie, sunet si lumina. In procesul de finalizare a unui film, echilibrul include calitatea estetica a tuturor aspectelor imaginii vizuale.
• Echilibrul luminii
Este obtinut din relationarea dintre portiunile luminate si cele intunecate dintr-un anumit cadru.
• Echipa
Toate persoanele ce lucreaza in domeniul tehnic, implicate in realizarea unui film. Echipele sunt subcategorizate de regula in departamente cum ar fi echipa de filmare efectiva, de lumina si de sunet.
• Echipamente pentru masina
Atasamente ce se aplica pe masini de o parte sau de alta a acestora cu scopul de a sustine camere de filmat sau alta aparatura folosita in timpul filmarilor la o scena. Ele pot fi sub forma de platforme, scripeti sau prelungitoare si se folosesc cu preponderenta la scenele de urmarire sau cele care se desfasoara intr-o mare viteza.
• Editarea
Editarea presupune o serie de manopere complexe ce duc la obtinerea produsului final. Procesul de editare al unui film incepe inca din prima zi a filmarilor si se poate extinde mult dupa ce acestea au fost concluzionate. Filmarile zilnice sunt vizionate si sincronizate cu coloana sonora, dupa ce in prealabil cadrele sunt lipite cu banda adeziva. Procesul continua cu analizarea in detaliu si includerea diferitelor unghiuri, a efectelor speciale sau a instantaneelor. Pentru a obtine o continuitate fireasca a firului narativ al filmului, editorii trebuie sa asambleze pelicula din bucati, cu scenariul in mana.
• Editor
Membru al unei echipe de productie a unui film, editorul are un rol foarte important; datorita muncii sale un film cu un subiect sau o interpretare mediocre poate trece drept un film reusit. Si invers. Editorilor reputati li se ofera de regula mana libera in „taierea” filmului, in timp ce altii se subordoneaza indicatiilor regizorului. Editorii sunt de regula pe platourile de filmare in timpul procesului de inrgistrare, nu numai pentru a observa intentia regizorului, ci pentru a adauga idei creative la activitatea din ziua respectiva. In ciuda importantei pe care o are editorul, filmul ramane totusi produsul regizorului.
• Editorii de Film din America
Organizatie care publica anual The American Cinemeditor. Asociatii acestui grup sunt editori din intreaga industrie cinematografica si de televiziune.
• Elevator
Instalatie care serveste la transportarea materialelor (grele) pe directie verticala sau aproape verticala si pe distante relativ mici. In industria cinematografica el desemneaza un dispozitiv ca o macara mai mica, ce are drept utilitate urcarea sau coborarea camerei si a cameramanului, oferindu-i acestuia posibilitatea de a filma din mai multe unghiuri.
• Eroina
Protagonista unei productii artistice. De cele mai multe ori ea se deosebeste prin frumusete fizica si virtuozitate, atribute pentru care castiga inimile spectatorilor. Exista o mult mai restransa gama de tipare in ceea ce priveste eroinele, comparativ cu cea a eroilor, iar acest aspect trebuie pus pe seama faptului ca traim in continuare intr-o „lume a barbatilor”, in care imaginea femeii se supune unei stereotipizari.
• Erou
Protagonistul unui film, cu care publicul se identifica sau pe care il simpatizeaza. Portretul eroului si calitatile sale difera in functie de evolutia culturii societatii al carei produs artistic este: de la figuri virtuoase la personalitati agresive ce se opun sistemului care vor sa-i uniformizeze, gangsteri, aventurieri si oameni introvertiti care traiesc drama alienarii de societate si de propriul eu. Exista din ce in ce mai mult tendinta in productiile contemporane ca figura eroului sa se suprapuna peste cea a omului obisnuit.
• Expresionismul german
Aceasta forma de teorie filmica si expresie s-a dezvoltat in Germania in deceniul ’20. Miscarea a avut un impact profund asupra filmelor abstracte si de avandarda, acestea accentuand sentimentul de disproportie, lumina si simbolimul in ceea ce priveste forma, frustrarea si angoasa ca trairi umane.
• Expunere
Durata de timp si intensitatea de lumina la care filmul este expus prin camera. Exista o serie de lentile, de blocaje si de viteze ce controleaza cantitatea de lumina ce impresioneaza filmul. In cazul supraexpunerii, filmul este impresionat de o cantitate excesiva de lumina, ceea ce creeaza impresia de visare.
• Expunere automata
Un dispozitiv primar folosit de amatori ce ofera camerei un feedback in ceea ce priveste cantitatea de lumina necesara pentru inregistrarea unui cadru.
• Expunere dubla
O foarte artistica tehnica fotografica prin care un film este expus pe un subiect, iar mai apoi este expus din nou asupra altui subiect inainte de a fi procesat. Se realizeaza un adevarat montaj fotografic, dispus pe mai multe straturi, iar tehnica functioneaza cu preponderenta daca se foloseste un fundal intr-o singura culoare pe care se expun cei doi subiecti. Se pot realiza efecte atat in sfera fotografiei cat si in cea a cinematografiei. De cele mai multe ori insa, termenul se refera la un accident care a facut ca doua imagini sa se suprapuna fara vointa autorului, astfel pelicula fiind stricata.
• Expunere introductiva
De cele mai multe ori inceputul oricarei naratiuni, aspectul filmului ce introduce povestea si informatiile despre personaje de care publicul are nevoie pentru urmarirea firului epic. O introducere in maniera documentaristica dezvaluie de la inceput premisele, faptele, ideile si argumentele productiei.
• Favorizarea
Cand un actor sau o actrita primesc indicatia regizorala de a privi in camera mai mult decat oricare alt membru al distributiei, se spune ca el sau ea este favorizat/a de camera. Termenul poate delimita si doi sau mai multi actori de restul echipei.
• Festival de film
O celebrare a filmelor nou aparute ce se transforma de regula intr-o „parada” de talent si de productii cinematografice. Unele dintre aceste manifestatii au caracter competitiv, iar premiile care se acorda diferitelor productii pot spori numarul de persoane prezente. Cele mai multe tari producatoare de filme au asemenea festivaluri, insa cele mai renumite sunt festivalurile de film de la Cannes, Oberhausen, New York, Londra si Los Angeles.
• Festival de film
O celebrare a filmelor nou aparute ce se transforma de regula intr-o „parada” de talent si de productii cinematografice. Unele dintre aceste manifestatii au caracter competitiv, iar premiile care se acorda diferitelor productii pot spori numarul de persoane prezente. Cele mai multe tari producatoare de filme au asemenea festivaluri, insa cele mai renumite sunt festivlurile de film de la Cannes, Oberhausen, New York, Londra si Los Angeles.
• Fidelitate
Termenul se refera la redarea cat mai adecvata si mai reala a culorii, a sunetului si a imaginii. Inalta fidelitate desemneaza calitatea unor aparate electroacustice de a reda cât mai fidel semnale sonore (înregistrate).
• Figuranti
Actori sau actrite care sunt distribuiti doar in roluri de indivizi ce apartin maselor, sau publicului general, fiind mai mult niste contururi.
• Film de siguranta
Un instrument fotografic ce contine un element de baza neinflamabil. La inceput, calitatea filmelor era indoielnica si acestea puteau fi extrem de periculoase, insa tehnologia avansata produce din ce in ce mai mult filme cu un ridicat grad de siguranta.
• Filmare
Procesul filmarii oricarui aspect al unei productii, cu ajutorul unei camere de luat vederi
• Filmare circulara
Un procedeu cinematografic simplu in care subiectul filmat este inconjurat de camera.
• Filmoteca
Loc special amenajat pentru pastrarea filmelor cinematografice.
• Filtru
Filtrul este o substanta gelatinoasa folosita in procesul iluminarii. Obtinut atat din sticla, cat si din plastic, filtrul este plasat in fata unei surse de lumina sau a camerei de filmat pentru a schimba caracterul luminii prin diminuarea sau intensificarea razei de lumina. In reproducerea sonora filtrul are rolul de a inlatura zgomotul nedorit pentru a spori calitatea inregistrarii audio.
• Filtru de conversie a culorii
Unele tipuri de film nu sunt potrivite pentru un anumit fel de lumina folosit intr-un cadru oarecare. Spre exemplu, un film de interior se strica daca este folosit in exterior. Pentru astfel de situatii a fost inventat filtrul de conversie a culorii, care blocheaza frecventa rosiatica a luminii ce exista afara, astfel incat filmele pentru interior pot fi folosite si in exterior.
• Finisare
Forma finala a textului unui scenariu, ultima etapa in analiza ultima a unui scenariu.
• Flashback
Cronologia unui scenariu poate fi intrerupta de unele tertipuri narative. In ceea ce priveste productiile cinematografice scenele pot fi prezentate in asa maniera incat sa se intoarca la evenimente anterioare din experienta personajului prin utilizarea unor scene ce reprezinta astfel de ocazii. Evenimentele intamplate inaintea actiunii principale au rolul de a furniza spectatorilor informatii in plus despre fundalul povestii. Tehnica flashback-ului poate fi atat de lunga sau scurta cat se potriveste subiectului.
• Fluorescenta
Proprietatea pe care o au unele substante de a emite lumina cat timp sunt iradiate cu radiatii luminoase sau ultraviolete.
• Focalizare
Focalizarea se refera la claritatea imaginii, asa cum apare ea pe ecran, dupa ce a fost inregistrata de camera de luat vederi.
• Fotogenic
Persoana care are calităţi potrivite pentru a fi reproduse în mod avantajos în fotografie sau în film.
• Fotometru
Instrument care serveste la masurarea intensitatii surselor de lumina.
• Gag
Efect comic în teatru şi în cinematograf, rezultat din evenimente, atitudini, situaţii contrastante, care creează surpriză, precum si ansamblu de dispozitive, mecanisme si momente folosite pentru a produce efecte iluzorii. Masini de scos fum, picturi mate, cladiri in flacari, masini zdrobite si cutremure de pamant sunt toate forme de gaguri.
• Garantie de finalizare
Intelegere contractuala ce specifica suma de bani si timpul necesare pentru finalizarea unui proiect cinematografic. Contractul este semnat de finantator si de compania ce urmeaza sa produca filmul.
• Garderoba
Costume; hainele pe care le poarta actorii intr-un film. Termenul se refera si la departamentul care se ocupa de recuzita folosita in toate filmele unui anumit studio.
• Gasca
Jargon hollywoodian care se refera la camioanele ce transporta camerele de filmat si echipamentul sonor in diferite locatii.
• Gel
Filtru colorat plasat in fata unei surse de lumina cu scopul de a modifica textura unei scene.
• Generic
Partea de la sfârşitul unui film în care sunt indicate numele tuturor actorilor care fac parte din distributie, realizatorii lui, informatii referitoare la coloana sonora, locatiile si serviciile care au stat la baza filmarii productiei respective.
• Grotesc
Categorie, ipostaza estetica reflectand realitatea in forme fantastice, bizare, disproportionate, caricaturale. In cinematografie, accentul nu este pus atat de mult pe urat sau malformatii, ci reprezinta mai degraba o accentuare a unui aspect foarte important pentru producator sau regizor, urmarind-se obtinerea unui impact puternic asupra publicului.
• Halogen
Grup de elemente chimice (fluor, clor, brom, iod etc.) care se combina direct cu metalele, formand saruri; in combinatie cu particule de argint, aceste nonmetale formeaza o emulsie.
• Hertz
Unitate de măsură pentru frecvenţă, egală cu frecvenţa unei mişcări periodice a cărei perioadă este de o secundă.
• Holografie
Procedeu de inregistrare a imaginii spatiale a unui obiect, care foloseste lumina laserului atat pentru inregistrarea, cat si pentru privirea hologramei.
• Imaginea anamorfica
Cuvantul anamorfic” are o etimologie greceasca, cele doua componente ale sale semnificand „forma” si „nou”, desemnand asadar o lentila ce „construieste” o imagine speciala. Atat camera, cat si proiectorul trebuie sa foloseasca acest tip de lentila intrucat in momentul in care imaginea este fotografiata, axa ei orizontala este condensata pentru ca scena sa treaca prin lentila si sa-si marcheze imaginea pe latimea infinit mai ingusta a filmului.
• Improvizatia
Tehnica ce le permite actorilor sa-si acceseze propria creativitate, acestia introducand replici sau gesturi proprii. Fara a beneficia de un scenariu sau de repetitii in prealabil, improvizatiile fac apel la spontaneitatea si sentimentele actorilor, creind de multe ori scene mult mai valoroase decat cele planuite initial.
• Incandescenta
Sursa de lumina provenita din stralucirea rezultata in urma trecerii curentului electric printr-un filament sau printr-un compus eteric, de regula nitrogen; stare a unui corp care, datorita temperaturii ridicate, emite lumina (si radiatii infrarosii). Majoritatea becurilor folosite pe platourile de filmare contin filamente de wolfram si substante halogene.
• Independent
Termen care face de regula referire la o companie de productie, mai exact la producator sau la regizor, care lucreaza in afara granitelor studiourilor hollywoodiene. Finantarea lor este asigurata de bancheri, care nu reprezinta neaparat bancile pentru care lucreaza, cu scopul pastrarii unei licente artistice cat mai ridicate. Termenul se aplica in egala masura si companiilor de distributie.
• Indicatie gestuala
O indicatie pe care actorul o primeste din partea regizorului, realizata printr-un gest al mainilor.
• Indicatii
Continutul unui film sau al unui scenariu dialogat contine intotdeauna enunturi delimitate de dialogul principal prin paranteze, linii de pauza etc., acestea avand rolul de a oferi instructiuni actorului in legatura cu modul in care trebuie sa se miste, sa reactioneze, sau gesturile cu care trebuie sa-si insoteasca vorbele. Tot indicatii primesc si operatorii, cameramanii etc. ce asigura aspectele tehnice ale filmului.
• Ingenua
Termenul desemneaza o tanara actrita care joaca rolul principal intr-un film; rol, personaj, eroină care reprezintă o fată inocentă, pură, candida.
• Inspector tehnic
Productiile cinematografice se centreaza de regula pe domenii specializate, care au nevoie de persoane competente in specialitatea respectiva. Inspectorul tehnic este un expert a carui atributie este aceea de a a oferi sfaturi si asistenta intotdeauna cand apar intrebari sau probleme legate de domeniul lui, fapt ce poate adauga credibilitate si autenticitate produsului final.
• Instalare
Elemente tehnice implicate in procesul de filmare. Instalarea presupune plasarea efectiva a reflectoarelor, asezarea platformelor necesare pentru instrumentele tehnice care asigura o filmare optima.
• Institutul Britanic de Film
Organizat pentru a sprijini producerea, expunerea, raspandirea si studierea filmelor, Institutul are de asemenea in atributii pastrarea filmelor in arhivele nationale si publicarea ziarului pe teme cinematografice Sight and Sound. Fondat in 1933, institutul este in mare parte finantat de guvern si isi are sediul central la Londra.
• Intensitate
Nivelul volumului in reproducerea sunetului, sau nivelul luminii unei imagini reproduse.
• Interpretare
Actiunea unei persoane de a se preface a fi un personaj dintr-o productie teatrala sau cinematografica si de a juca rolul asa cum considera ea de cuviinta, sau conform indicatiilor regizorale. In ceea ce priveste interpretarea filmica, inabilitatile interpretative ale unui actor pot fi mascate prin procesul de editare, astfel incat comunicarea efectiva cu publicul nu este atat de directa ca cea in cazul interpretarii unei piese de teatru
• Interviu
Aceasta denumire se aplica filmelor istorice si documentare ca expresie artistica, ce contine chestionarea unei persoane sau a unui grup cu privire la viata lor sau a anumitor evenimente la care au luat parte. Raspunsurile individuale constituie substanta acestui gen de filme.
• Intretaiere
Manipulare realizata in procesul de editare prin care editorul poate controla timpul si miscarea alternand intre doua aspecte diferite dintr-o scena.
• Iris-inchis – Iris-deschis
Efect realizat cu ajutorul camerei de filmat, cu scopul de a face trecerea de la o scena la alta. In ziua de azi este foarte rar folosit ca si efect, insa termenul se refera la amplitudinea deschiderii lentilelor unei camere de filmat sau fotografiat. Efectul poate fi observat la filmele vechi, cand de la ecranul complet animat de imagini se face trecerea treptata la un alt ecran sau la un ecran complet negru, printr-o reducere circulara a imaginii. Se produce astfel efectul de Iris-inchis. Cel de Iris-deschis este invers acestuia.
• Joystick
Orice dispozitiv care permite manevrarea de la distanta a camerei de luat vederi. Operarea de la distanta a acesteia presupune control manual si o programare computerizata in prealabil.
• Jumi-juma
O imagine filmata in care doua personaje vorbesc si nici unul dintre ele nu este favorizat intr-un prim-plan, impartind ecranul in mod egal.
• Lampa
Aparat ori dispozitiv care produce lumina prin arderea unui combustibil sau cu ajutorul curentului electric.
• Lampa cu descarcare HMI
Cea mai recenta descoperire in sistemul de iluminare pentru filme. Acest tip de lampa este compacta, transparenta si consistenta, cu un inalt grad de luminozitate care necesita astfel mai putina putere electrica.
• Lampa cu wolfram si halogen
Una dintre cele mai scumpe lampi folosite pe platourile de filmare. Comparativ cu cea incandescenta, aceasta lampa adaposteste un filament intr-un recipient de sticla, ce se umple cu halogen, care arde la o temperatura mai inalta decat alte substante incandescente.
• Laser
Dispozitiv pentru amplificarea sau generarea undelor electromagnetice din domeniul optic pe baza efectului de emisiune fortata a sistemelor atomice, care permite o concentrare de energie corespunzatoare unei temperaturi de zeci de mii de grade. Laserul amplifica si concentreaza simultan fascicule de lumina, obtinandu-se astfel raze de lumina. In inovatiile din industria cinematografica, laserele sunt folosite in special la construirea hologramelor.
• Legiunea Decentei
Fondata in 1934 de catre o grupare formata din episcopi americani catolici, cu scopul de a evalua filmele si de a stabili daca trebuie interzise sau nu, criteriul folosit fiind acela al moralitatii.
• Lentila
Piesa optica transparenta, de obicei marginita de două suprafete curbate (sau de una sferică si de una plana), care da imaginea reala sau virtuala a unui obiect.
• Limbo
Fundalul cadrului este intunecat, iar personajul sau actiunea sunt puse in evidenta cu ajutorul unei aparaturi minimale de iluminat.
• Lista neagra a Hollywood-ului
O lista de producatori, scenaristi si regizori care au fost judecati de sistemul juridic al Curtii Federale in 1947 din cauza faptului ca au refuzat sa-si dezvaluie „coloratura politica”. Acestia erau: Herbert Biberman, Edward Dmytryk, Adrian Scott, Alvah Bessie, Albert Maltz, Lester Cole, Ring Lardner, Jr., John Howard Lawson, Samuel Ornitz si Dalton Trumbo. Investigatiile asupra acestora a facut parte din „purificarea comunista” initiata de senatorul Joseph McCarthy, care a afectat ulterior alte trei sute de celebritati din industria cinematografica. Toti cei care aveau vreo legatura sau erau suspectati ca ar intretine orice fel de relatie cu Partidul Comunist erau imediat trecuti per lista neagra, care era alcatuita de House Committee on Un-American Activities (Comitetul Central al Activitatilor Non-americane).
• Lumina
Radiatie sau complex de radiatii electromagnetice emise de corpuri incandescente (cu sau fara flacara) sau luminescente si care impresioneaza ochiul omenesc; efectul acestei radiatii. Orice sursa de iluminare provenind de la fenomene naturale (soare, stele, luna), sau artificiale.
• Lumina atmosferica
Folosita pentru crearea unui aer de mister, sau pentru a induce sau sugera o stare sau o atmosfera. Scenele romantice sunt insotite de regula de nuante pale de rosu si albastru.
• Lumina de umplere
Pozitionata langa camera de luat vederi, lumina de umplere este de regula blanda, difuza si ilumineaza acele portiuni care sunt omise de celelalte surse de lumina. Ea reduce sau elimina umbrele, fara a produce propriile umbre.
• Lumina in arc (arc electric)
Descarcare electrica foarte luminoasa care are loc intre doi electrozi prin care circula un curent de mare intensitate.
• Lumina incrucisata
Iluminarea unei scene sau a unui cadru in care reflectoarele sunt pozitionate de ambele parti ale actiunii si ale actorilor.
• Lumina reflectata
Orice fascicul de lumina care este deviat prin diferite tipuri de suprafete, avand ca rezultat diverse efecte de iluminare incluzand absorbtia si dispersia.
• Lumina Rembrandt
Similara clar-obscurului rembrandtian, acest tip de lumina accentueaza contrastul dintre umbra si lumina.
• Lumini de efect
Reflectoare pozitionate in asa fel incat sa aduca in prim-plan anumite portiuni ale cadrului.
• Luminozitate
Caracteristica a instrumentelor optice, exprimata prin raportul dintre iluminarea imaginii unui obiect si stralucirea obiectului.
• Machiaj
Materialele si substantele folosite cu scopul de a pregati actorii si actritele pentru aparitiile in fata camerei atunci cand interpreteaza diferite roluri. Acestea pot varia de la simple pudre care sa indeparteze luciul fetei cauzat de lumina reflectoarelor, pana la machiaje elaborate care sa creeze iluzia intineririi, imbatranirii sau mutilarii fetei. Masti din latex aplicate pe fetele actorilor, impreuna cu tehnici mecanice de manipulare pot transforma fete umane in monstri sau extraterestri. Machiajul cuprinde de asemenea si costumele purtate de actori pentru rolurile lor.
• Make-up artist
Persoana responsabila cu aplicarea si intretinerea machiajului actorilor sau actritelor. Ariile corpului ce intra in atributiile make-up artistului sunt fata si gatul, pana la clavicula si mainile pana la cot.
• Megafon
Ansamblu format dintr-un amplificator si un difuzor, de forma unei palnii, folosit pentru transmiterea la distanta a comenzilor; portavoce prin care regizorul transmite indicatiile actorilor si tuturor echipei de pe platourile de filmare.
• Microfon
Aparat care transforma vibratiile sonore in oscilatii electrice, folosit in cinematografie, radioteleviziune si in telecomunicatii.
• Microfon omnidirectional
Folosit atat in industria muzicala, cat si in cinematografie, acest tip de microfon are proprietatea de a inregistra suntete din toate directiile.
• Miscarea
Miscarea este o notiune redundanta in domeniul filmelor, ea fiind importanta la diferite niveluri: maniera in care filmul se misca efectiv in interiorul camerei si al proiectorului este esential pentru crearea iluziei ce captiveaza spectatorii. Pozitionarea, incadrarea si actiunea propriu-zisa a actorilor reprezinta o miscare importanta pentru produsul final. De asemenea, in procesul de filmare, diferitele camere si unghiuri ale acesteia adauga substanta si personalitate filmului. La toate aceste procese de miscare, ce creeaza iluzia miscarii, se adauga editarea, ce influenteaza raspunsul psihologic al publicului.
• Mixaj
Suprapunere pe aceeasi pista sonora a tuturor elementelor auditive ale unui film; inregistrare simultana pe banda sonora a unui film a diverselor sunete (vorbirea actorilor, muzica etc.).
• Modulatie
Modulatiile apar in momentul in care se opereaza cu modificari de orice natura, de regula legate de amplitudine, intensitate sau volum, in ceea ce priveste unda de sunet. Schimbarea semnalului sonor prin intermediul unor tehnici de mixaj, sau a oscilatiilor, este de asemenea modulatie.
• Mogul
Persoana extrem de influenta, de regula seful sau proprietarul unui studio de film.
• Monitor
In industria muzicala mai ales, monitorul este un dispozitiv prin care cantaretii se pot auzi pe ei insisi sau/si instrumentele ce le acompaniaza vocea, in scopul de a pastra calitatea interpretarii. In industria filmului monitoarele sunt folosite pentru a verifica si mentine calitatea unei scene in momentul in care este filmata.
• Mort
Termen folosit cu conotatii estetice si acustice, referitor la spatii cu reverberatie mica, sau deloc. Camerele in care exista multa mobila si numeroase covoare pe jos formeaza un astfel de spatiu „mort”. In unele cazuri este nevoie de asemenea camere pentru inregistrare, situatie in care inclusiv peretii si tavanul sunt acoperite cu covoare.
• Muzica de fundal
In cazul vizionarii unui film, muzica este de regula auzita in fundal, acompaniind actiunea si intensificand sau sugerand o anumita atmosfera, emotie, sau imagine vizuala dintr-o scena anume.
• Muzica liant
In industria filmului acest tip de muzica este compus cu intentia de a realiza o tranzitie lenta de la o scena la alta.
• Muzica si versuri
Primul sistem de inregistrare a sunetului direct pe film, inventat de Theodore W. Case si Earl I. Sponable si realizat de General Electric pentru compania de film Fox.
• Naratiune
Povestirea unui subiect si informatiile suplimentare oferite publicului de o voce „din spatele ecranului”, care nu este de regula personaj activ al filmului. Acest tip de naratiune este folosit in documentare, filme educative sau ca supliment al firului povestii. In unele cazuri vocea narativa apartine unuia dintre personaje, iar publicul descopera gandurile, reflectiile si ideile acestuia cu privire la evenimente trecute (informatii aditionale), intamplari sau conjuncturi prezente, sperante sau aspiratii viitoare. Este un instrument eficient pentru a mentine unitatea unui film.
• Naturalism
Curent sau tendinta in arta si literatura, care se caracterizeaza prin observarea riguroasa a faptelor din realitatea obiectiva, prin redarea lor fidela, prin preferinta pentru aspectele urate, vulgare ale naturii omenesti. In cinematografie naturalismul este expresia unui realism extrem, din care spiritualitatea, speranta sau optimismul sunt alungate.
• Neorealism
Curent in literatura, artele plastice si cinematografia contemporana, care se manifesta printr-o tendinta de apropiere de faptul real, de viata cotidiana a oamenilor, prezentand, alaturi de personaje si fenomene tipice, fapte brute, marunte, nesemnificative.
• Nivel de iluminare
Masurarea intensitatii luminii in unitati de masura precum candela, impartind cantitatea de lumina aflata la cea mai mare intensitate la distanta la care intensitatea luminii este jumatate din capacitatea ei maxima
• Noapte pentru noapte
Sintagma folosita pentru a desemna situatia de filmare intr-o locatie anume in timpul noptii, pentru a oferi aparenta realitatii in cazul scenelor petrecute noaptea.
• Noapte pentru zi
Filmarea unei scene in timpul noptii, dar cu echipament de iluminare care sa permita crearea iluziei de lumina naturala din timpul zilei.
• Nordisk
Cea mai veche corporatie de film din lume, Nordisk (sau Great Northern Film Company), fondata in Danemarca in 1906. Filmele erau de regula de divertisment, iar studioul central, situal in Copenhaga, era cea mai bine echipata companie de productie la inceputurile istoriei cinematografice. Studioul este functional si in ziua de astazi.
• Noul film american
Miscare cinematografica aparuta in anii ’60 ca reactie impotriva comercialismului din industria filmului si a „mediocritatii” conventiilor aplicate in mod sistematic in productiile cinematografice. Desi s-a vizat si diminuarea diferentei dintre obiectiv si subiectiv, atentia principala a fost acordata formei estetice si continutului filmelor. O serie de aspecte experimentale ce dateaza din perioada respectiva s-au concentrat asupra lirismului si poeziei existentei umane exprimate prin intermediul productiilor filmice, in detrimentul continutului.
• Noul film australian
Fenomenul australian nu rezida in aparitia vreunei scoli sau miscari, ci in cresterea brusca si masiva a productiei de film, sustinuta de guvern in anii ’70. Daca in anii ’60 doar 19 productii vedeau lumina… reflectoarelor, in decada urmatoare peste 150 de filme au fost produse in Australia (The Last Wave, Mad Max, Gallipoli).
• Noul film chinezesc
Dupa revolutia culturala care a incetat in 1976, un nou val de filme chinezesti au inceput sa fie produse, care nu se mai incadrau in stereotipurile melodramatice sau socialiste. Desi acestea primeau amprenta puternica a producatorilor si nu isi permiteau sa critice vehement societatea in care erau produse, ele au atras atentia cineastilor de peste hotare, impresionati de inovatiile aduse de noua tendinta a cinematografiei chineze, total diferita de cea detinuta de productiile anterioare, controlate si cenzurate de guvern.
• Noul val
Miscare inceputa in Franta in 1950 si care a atins apogeul in jurul anului 1962. Sentimentul ce a strabatut cineastii si criticii de film din aceasta perioada a accentuat stilul individual al regizorilor si producatorilor, ce au imprimat o noua tendinta, nontraditionalista, productiei de filme. Arsenalul acestei miscari continea intoleranta fata de norme, structuri narative nonsecventiale, camere portabile, experimente, proceduri de editare simple, accentuarea absurdului.
• Omagiu
Unele filme contin referinte ocazionale, inserate in firul epic, la alte filme. Aceasta insertie constituie un omagiu adus regizorului sau filmului in contextul noii productii si se reduce la scenariu, cadre sau imagini decupate din pelicula careia i se aduce omagiu.
• Opacitate
Marime egala cu raportul dintre intensitatea radiatiei incidente pe un corp si intensitatea radiatiei transmise prin acesta; echivalent pentru densitate. Cateva dintre obiectele legate de opacitate sunt filmul, filtrele, atmosfera si mai ales lentilele.
• Optiune
Faptul sau dreptul de a alege din doua sau mai multe lucruri, posibilitati etc. pe acela sau pe aceea care iti convine; alegere. Actorii pot fi de acord sa joace intr-un anumit film, insa li se ingaduie sa aiba o perioada de timp in care sa cantareasca oferta.
• Oscar
Premiul acordat unor artisti (actori, regizori, producatori etc.) in cadrul decernarii premiilor Academiei. Oscarul este o statueta de 34,29 cm, placata cu aur si cu titlu onorific. Exista mai multe supozitii legate de provenienta numelui, insa cea mai des citata este aceea conform careia bibliotecara Academiei, Margaret Herrick, ar fi sugerat faptul ca statueta seamana cu unchiul ei Oscar.
• Oxidare
Orice reactie chimica ce combina oxigenul sau ii mareste cantitatea cu ajutorul altor compusi. In industria de film oxidarea se refera la un efect de deteriorare, care distruge de regula produsul. Filmele sunt pastrate din aceasta cauza in incaperi speciale pentru a preveni expunerea la oxigen.
• Partitura
O compilatie muzicala compusa in mod particular pentru a acompania actiunea unui film. Muzica are de asemenea rolul de a induce o anumita stare sau de a reflecta emotiile personajului de-a lungul unei intregi productii. Spre deosebire de coloana sonora, partitura contine melodii compuse de un singur artist.
• Personaj
O individualitate fictionala sau nonfictionala care este portretizata de un actor intr-un film. Evolutia unui personaj este limitata la discurs, la aspect fizic si la actiune prin intermediul unor tehnici ce ofera publicului o perspectiva asupra gandurilor si sentimentelor personajului respectiv.
• Perspectiva aeriana
Scene inregistrate de sus si de la o distanta foarte mare, ce par a fi filmate dintr-un avion. Perspectiva aeriana are rolul de a prezenta un obiect distant, insa distinct, care devine din ce in ce mai mic, pana se uniformizeaza cu peisajul.
• Postproductie
Referent temporal folosit pentru a desemna anumite etape ale filmului, dupa ce inregistrarea este terminata. Procesul de postproductie cuprinde editarea, mixajul si distributia.
• Premiile Academiei
Membrii Academy of Motion Picture Arts and Sciences, aproximativ 5000 la numar, voteaza pentru ceea ce ei considera a fi cele mai reprezentative productii din industria cinematografica (13 categorii artistice si tehnice). Votul este secret, iar castigatorilor le este inmanata o statueta – Oscarul.
• Premixaj
Compilarea mai multor piese care contin muzica, sunet, dialog, efecte auditive etc, ca o actiune preliminara la mixajul final, cand toate piesele sunt combinate intr-una singura. Muzica si efectele pot fi unite in acest prim proces inainte de a fi adaugat dialogul.
• Prim-plan
Cadru cinematografic în care interpreţii sunt filmaţi de aproape sau prin intermediul unei lentile ce mareste imaginea, astfel incat detaliile trasaturilor sunt vizibile sau accentuate. Imaginea obtinuta poate fi socanta si este folosita de regula pentru a evidentia expresii ale fetei, mimica, stare de spirit, atmosfera etc. Prim-planurile mainilor pot fi forme foarte subtile de sugestie: o mana curbata sugereaza mangaierea, in timp ce pumnul strans indica furia. Prim-planurile se concentreaza de regula pe un anumit detaliu pentru a elucida o idee, un concept sau o emotie, fiind de asemenea folosite si pentru obtinerea unor efecte dramatice.
• Printer
Masina folosita pentru a face originale sau duplicate ale filmelor.
• Proba
Principalul test dat de un pretendent la titlul de actor sau la un rol anume pentru o reprezentatie scenica sau cinematografica. Termenul se refera de asemenea si la actiunea de ascultare efectiva a coloanelor sonore atasate unor piese de teatru sau unor filme.
• Profesor de actorie
Profesorul unuia sau mai multor studenti, ce lucreaza independent de vreun studio sau de vreo organizatie. El poate fi de asemenea angajat de un un singur actor pentru a lucra impreuna la elaborarea unui rol.
• Program de urgenta
In cazul unor evenimente neasteptate ce intrerup programul initial de filmare (spre exemplu ploaia, neprevazuta in scenariu), programul de urgenta este alternativa ce impiedica productia de la a stagna.
• Programul de filmare
Intrucat scenele sunt de cele mai multe ori filmate fara a se respecta ordinea cronologica a evenimentelor din scenariu, trebuie ca fiecare zi de filmare s fie programata. Programul de filmare contine locatia, orele, echipamentul si personalul de care este nevoie pentru o zi de filmare. Orarul in sine poate fi alcatuit pentru o singura zi, insa de regula este realizat pentru mai multe zile sau pentru o saptamana.
• Prompter
Un dispozitiv sau atasasament al camerei de filmat pe care ruleaza replicile ce trebuie rostite de cel care tine un discurs in cadrul unui spectacol sau al unei reprezentatii televizate. Ultimele forme de promptere reprezinta ecrane de televizor amplasate dedesubtul camerei de luat vederi, care proiecteaza replici, indicatii scenice etc.
• Punct de vedere
Sintagma folosita in teoria cinematografica pentru a desemna perspectiva prin care spectatorii vad actiunea care se desfasoara pe ecran. De cele mai multe ori acest lucru este obtinut prin intermediul lentilei camerei de filmat, desi spectatorii pot fi informati cu privire la perspectiva unui personaj dintr-un film. In cazul reprezentatiilor teatrale, aceste informatii constituie o parte separata a spectacolului. Exista insa filme in care personajele se adreseaza direct publicului (atat pe parcursul filmului, ca in ecranizarile dupa piesele lui Shakespeare, cat si la final, ca in Ferris Bueller’s Day Off). Pe parcursul unui film pot aparea schimbari de perspectiva, de la un personaj la altul, fapt ce ofera spectatorilor mai multe puncte de vedere. Punctul de vedere se mai poate de asemena referi si la prerogativele regizorale in realizarea unei povesti anume.
• Realism social
Doctrina „formala” a Uniunii Sovietice in timpul perioadei staliniste. Filmele trebuiau sa redea cu exactitate adevarul istoric legat de evenimente si de oameni. De asemenea, temele abordate de filme trebuiau sa aiba drept scop promovarea ideologiei comuniste, iar principiile socialiste nu lasau loc subiectivitatii sau formei artistice individuale.
• Realizator de filme
Sintagma sinonima de regula cu termenul „regizor”, ea desemneaza persoana cel mai mult implicata din punct de vedere creativ in producrerea unui film.
• Reflector
Dispozitiv cu ajutorul caruia se reflecta radiatiile intr-o anumita directie; parte a unui dispozitiv de iluminat sau a unui proiector care, folosind fenomenul reflexiei regulate sau difuze, dirijeaza fluxul luminos al unei surse de lumina pe o anumita directie sau intr-o anumita zona mai intinsa.
• Regizare
Regizarea reprezinta arta de a asambla toate elementele filmului, asigurand o unitate intre actiune si cuvintele ce trebuie sa fie ralationate continutului si contextului scenariului. Cu cateva exceptii, toate persoanele implicate in productia unui film sunt subordonate regizorului. Indrumarea acestuia cuprinde toate aspectele realizarii unui film: sunet, lumina si actiune, toate imbinate intr-o armonie perfecta.
• Regizor de replici
In timpul tranzitiei de la filmele mute la cele sonore, regizorii de replici erau indispensabili pentru actorii ce trebuiau sa rosteasca replici in fata camerei (in acest sens, multe staruri ale filmelor mute nu au putut face tranzitia la cele sonore din cauza faptului ca aveau voci prea subtiri sau prea groase, iritabile, sau din pricina unei dictii proaste). Responsabilitatea regizorului de replici este de a-i invata pe actori arta discursului (in toate aspectele ei: articulatie, pronuntie, intonatie).
• Repetitie generala
Comparabila cu o repetitie teatrala inainte de spectacolul propriu-zis, in care actorii isi spun replicile, iar intreaga echipa tehnica, in special cameramanii si personalul ce se ocupa de lumini, este prezenta pentru ultimele indicatii cu privire la pozitiile ce urmeaza sa le ocupe. Nu se filmeaza in timpul repetitiei generale.
• Replica
Orice propozitie, fraza, cuvant sau grup de cuvinte incluse intr-un scenariu si pe care un actor le rosteste intr-un film, la televizor, la radio sau pe scena.
• Replici
Totalitatea replicilor dialogate dintr-un film sau din scenariul unei piese de teatru. Pentru un singur actor, ele reprezinta replicile dialogate sau monologate ce apartin personajului pe care il interpreteaza.
• Replici cursive
Sintagma data repetitiei dialogurilor pe care trebuie sa le rosteasca actorii.
• Republica
Companie de productie in domeniul cinematografiei, fondata in 1935 prin fuzionarea a patru studiouri mai mici. Date fiind costurile mici de productie, Republica realiza filme de calitate, cu staruri precum John Wayne, Gene Autrey si Roy Rogers. In anii ’50 compania a iesit treptat din peisajul industriei de film, insa a supravietuit pana in ziua de astazi in domeniul televiziunii.
• Ritm
Tempoul unui film. Ritmul este dat de o serie de elemente ce includ actiunea, lungimea scenelor, unghiurile camerei, nivelurile de culoare, editarea, lumina, compozitia si sunetul. Aspectele ce pot afecta ritmul unui film, independente de productia in sine, apartin diversitatii culturale si viziunii regizorale.
• Ritm extern
Ritmul in care evolueaza un film. Ritmurile sunt de multe ori semnatura unui regizor si includ procedurile acestuia de filmare si de montare ce imprima un tempo produsului vizionat de public.
• Rol secundar
Desi accentul intr-un film cade pe personajul din rolul principal si nu pe cel din rolul secundar, acesta este foarte important pentru continutul filmului, iar acest statut este recunoscut si de Academia de Film, care acorda Oscaruri pentru cea mai buna interpretare a unui actor intr-un rol secundar.
• Rola
Piesa mecanica de forma cilindrica, cu ax interior, care se roteste usor pentru a putea fi antrenata de film, avand rolul de a imprima acestuia un anumit traseu in aparatul de fotografiat sau de filmat.
• Rola scindata
Dispozitiv asemanator bobinei, folosit in procesul de editare, care permite o mai buna manuire a filmului. Rola este impartita in doua, astfel incat filmul din partea centrala a aparatului poate fi inlocuit sau introdus ori de cate ori este nevoie.
• Scena obligatorie
In functie de genurile carora le apartin, scenele obligatorii sunt cele tipice, pe care spectatorii se asteapta sa le vada in diferitele tipuri de filme: scene romantice in filmele de dragoste, impuscaturi in westernuri, dezvaluirea misterului in filmele detectivistice si salvarea protagonistei (mai rar a protagonistului) in filmele de actiune.
• Scenariu
Textul propriu-zis pe baza caruia se realizeaza un film, ce contine in forma scrisa replicile pe care urmeaza sa le rosteasca personajele, descrieri ale cadrelor si scenelor si indicatii regizorale minimale. De multe ori scenariile sunt adaptari ale unor carti, piese de teatru, evenimente reale sau alte productii cinematografice. Textul initial al unui scenariu trebuie sa fie insa, inainte de a fi prezentat echipei cu care se realizeaza filmul respectiv, supus unei interventii editoriale.
• Scenariul de filmare
Scenariul final pentru productia unui film, care este urmarit de regizor in realizarea peliculei. Acesta contine dialog, indicatii cu privire la actiunea efectiva, inlantuirea scenelor, recuzita de filmare si ordinea cronologica per ansamblu. Orarele zilnice de filmare sunt determinate intotdeauna de scenariul de filmare.
• Scene de ghidare
Aceasta referinta terminologica a fost introdusa de Eisenstein, care a construit multe din scenele filmelor lui in jurul unei imagini centrale sau al unei serii de imagini. Secventele astfel inlantuite ghideaza procesul de montare a materialului filmat, cadrele fiind aranjate in functie de aceste scene-cheie.
• Scrub
O comanda regizorala ce are rolul de a informa echipa de filmare sa dea jos sau sa mute decorurile sau un cadru. Termenul poate fi folosit si pentru a desemna stoparea oricarui tip de activitate care dintr-un motiv sau altul, nu mai este necesara sau dorita.
• Scurta aparitie
Rol minor intr-o productie cinematografica de proportii, care include de regula dialog.
• Secventa de reactie
Un tip de prim-plan in care actorul, actrita sau un grup de oameni sunt surprinsi in momentul in care reactioneaza la un eveniment, secventa inregistrand impactul momentului.
• Sincronizarea
Ritmul filmului este dependent de regula de regie, respectiv de abilitatile artistice ale regizorului. Sincronizarea se mai refera si la procedura prin care se obtine o coloratura (ca textura si nuante) adecvata.
• Spatiu
Filmul este o combinatie de coordonate spatiale si temporale. Arhitectura este expresia materiala a spatiului, asa cum muzica marcheaza succesiunea temporala a momentelor. Filmul utilizeaza temporalitatea muzicii si doua dintre dimensiunile arhitecturii. In functie de genul filmului si de aspectele teoretice pe care acesta le implica, sunt alese culorile, formele, materialele si modalitatea de relationare a acestora, astfel incat spatiul sa creeze pe de o parte o imagine placuta, iar pe de alta parte sa adauge noi dimensiuni personalitatii personajului aflat in centrul acestuia. De cele mai multe ori acest deziderat se obtine cu ajutorul efectelor speciale, al unghiurilor din care se filmeaza, al luminii si al sunetului, astfel incat spectatorul sa poata vedea imaginile din numeroase perspective si diferite unghiuri ale realitatii.
• Star
Celebritate, vedeta. Actor sau actrita a carui/carei valoare este recunoscuta pe plan international si care poate atrage un public numeros in cinematografe. Persoana care interpreteaza de regula rolul principal intr-un film.
• Starleta
Starleta primeste foarte rar un rol principal. Cu toate acestea, ea este promovata de studio ca o viitoare stea.
• Stilist
Persoana care tunde, piaptana, coafeaza si aranjeaza parul actorilor si actritelor aflati pe platourile de filmare pentru a juca intr-o productie cinematografica.
• Streotipizarea
Streotipizarea se refera la situatia in care un actor primeste roluri similare, ajungand ca intreaga lui cariera (si el ca persoana) sa fie catalogata in functie de acel personaj.
• Subreta
Personaj feminin care se comporta intr-o maniera cocheta. Initial termenul a desemnat roluri stereotipe de servitoare (in general de origine franceza) ce incercau sa-si depaseasca umila conditie prin flirt.
• Subtitluri
Text imprimat pe o peliculă cinematografică, la baza imaginii, care cuprinde traducerea dialogurilor din filmele sonore.
• Scena obligatorie
In functie de genurile carora le apartin, scenele obligatorii sunt cele tipice, pe care spectatorii se asteapta sa le vada in diferitele tipuri de filme: scene romantice in filmele de dragoste, impuscaturi in westernuri, dezvaluirea misterului in filmele detectivistice si salvarea protagonistei (mai rar a protagonistului) in filmele de actiune.
• Tag
Scena finala a unui film. „Tag” apare dupa ce deznodamantul evenimentelor principale a fost dezvaluit si este folosit pentru a uni toate finalurile secundare ale povestii (in cazul in care aceasta este intentia regizorului).
• Taiere
Este un termen cu mai multe semnificatii. Cel mai des folosit este in cadrul filmarilor, cand regizorul pronunta cuvantul “Taie(Cut)!). Este un indemn catre cei din echipa de a opri filmarea la o anumita scena. Termenul se mai foloseste si pentru a desemna un mic fragment dintr-un film ce a fost “taiat” si eliminat din productia finala.
• Taiere Precisa
O versiune mult imbunatatita a procedeului de taiere bruta folosita initial de catre editor. Aceasta versiune a filmului se apropie foarte mult de produsul final atat ca durata cat si ca secventialitate.
• Tehnica celor trei camere
Filmarea scenelor cu ajutorul a trei camere pozitionate in trei unghiuri sau la distante diferite. Acest procedeu le ofera editorului sau regizorului numeroase posibilitati in procesul de compilare si presupune de regula mai putin timp si mai putine duble decat in cazul filmarii cu o singura camera. Din pacate insa folosirea acestei tehnici este foarte scumpa, necesitand o mai mare cantitate de role de film, mai multi membri in echipa de filmare si mai multe camere.
• Tema muzicala
Motive muzicale sau melodii care apar de-a lungul unui film. Aceastea sunt identificate de regula cu un personaj sau un loc ce indica aparitia sau reaparitia unui subiect tematic, vizual sau mental.
• Teoria auctoriala
Cine este autorul unui film? Teoria auctoriala considera ca regizorul, intrucat semnatura lui dicteaza personalitatea filmului. Pe de alta parte, exista atatia oameni implicati intr-o productie cinematografica, incat multi considera ca este absurd ca o singura persoana sa-si atribuie titlul de autor.
• Teoria filmului
Contine explicatii legate de natura si aspectele filmului. Intentia teoriei filmului este aceea de a intelege filmul intr-un context sociologic, psihologic si filosofic.
• Teoria informatiei
Ideile exprimate cu privire la transmiterea informatiei. In contextul filmului, teoria informatiei se refera la transmiterea si receptarea adecvata a informatiei.
• Test al ecranului
De regula actorii trebuie sa dea probe in fata camerei de filmat. Testul ecranului se refera la prima interpretare pe care actorul o face rolului pe care vrea sa il obtina.
• Text
Spre deosebire de ce ar presupune termenul din punct de vedere literar, textul nu se refera numai la scenariu, ci si la relatia care se stabileste intre limba vorbita, lumini, imagini, editare, sunet si montaj.
• Thriller
Gen de film care creeaza in mod intentionat suspansul si atmosfera tensionata. Termenul este folosit si pentru productiile de aventura sau de spionaj.
• Tipologie de personaje
Tipologiile de personaje nu sunt limitate in general la individualitati ce poseda anumite atribute fizice, ci ele desemneaza calitatile specifice pe care le intruchipeaza un personaj intr-un film si care apar frecvent in diferite productii. Tipologiile includ criminali maniaci, servitori britanici, artisti etc.
• Titlu principal
Numele filmului care este scris de regula cu litere mai mari decat orice alt element sau informatie.
• Tragedie
Film in care protagonistul moare. Genul (literar, teatral sau cinematografic) induce publicului sentimente de mila si de teama, care sunt, conform „Poeticii” aristotelice, de o natura cathartica.
• Triunghi
Dispozitiv folosit pentru a impiedica alunecarea picioarelor unui trepied.
• Unghi al camerei
Sintagma se refera la punctul de focalizare al camerei cand este pregatita sa inregistreze imaginile. Unghiul se refera si la perspectiva pe care camera de filmat o ofera privitorului in ceea ce priveste distanta la care se afla obiectul imortalizat, inaltimea sau latimea lui, precum si la pozitia din care este filmat obiectul – din fata, din spate, din lateral, de sus etc. Expresii care denumesc aceste unghiuri sunt: unghi la nivelul privirii, unghi inalt, lateral etc.
• Unghi de filmare
Sintagma se refera in primul rand la axa orizontala a unei imagini oarecare. Cand aceasta este fotografiata, lentila de deschidere a aparatului de fotografiat este circulara si pregatita pentru a imortaliza instantaneul. Apertura este structurata in asa fel incat sa asigure o rama rectangulara ce structureaza imaginea pentru vizualizare si proiectia ulterioara. Axa orizontala este dependenta de unghiul lentilei. Unghiurile ample ofera o perspectiva de aproximativ 43 de grade, in timp ce o lentila „normala” are un unghi de aproximativ 25 de grade.
• Unghi nou
O indicatie ce apare in scenariu sau este data de regizor cameramanului de a schimba pozitia camerei in timpul filmarii unui subiect (personaj, obiect, peisaj). Diversitatea unghiurilor din care sunt filmate cadrele reprezinta un deziderat, insa cel care dicteaza acest lucru este regizorul, nu cameramanul.
• Unghi olandez
Un unghi special al camerei de filmat, in care se renunta la traditionala filmare pe axele x sau y si se fac filmari pe diagonala sau inclinand sau rasturnand cu totul aparatul de filmare. Acest efect este folosit pentru a oferi o stare de anxietate spectatorilor sau de a le expune prin ochii personajului starea acestuia (ebrietate, frica etc).
• Unghi-opus-unghiului
In inregistrarea unui dialog pe pelicula, cameramanul schimba alternativ perspetivele: aceasta va fi centrata pe unul dintre interlocutori si apoi pe celalalt, schimbandu-se continuu de pe unul pe celalalt. Cadre individuale ale celor doua persoane sunt inregistrate si imaginea care apare pe ecran se schimba intre cei doi protagonisti, care sunt vazuti din perspective opuse, de unde si denumirea tehnicii.
• Unghi-plus-unghi
Acest procedeu de filmare necesita doua unghiuri diferite. Pentru primul unghi, camera este adusa intr-o parte a obiectului, in timp ce pentru al doilea camera este ridicata sau coborata, astfel incat obiectul sa poata fi vazut atat dintr-o parte, cat si de sus sau de jos. In locul unui punct de vedere diferit, ceea ce se incearca prin aceasta tehnica este obtinerea efectului de tridimensional.
• Unghiuri complementare
• Unghiurile complementare se refera la pozitionarea camerelor intr-un cadru, care sa permita filmarea unor obiecte sau a unor personaje ce apar in aceeasi scena din acelasi unghi sau din unghiuri complementare. Imaginile astfel obtinute se combina foarte usor in timpul procesului de editare. Vampa
O femeie fatala sau cu o reputatie indoielnica. Ea este tipul seducatoarei, care nu are nici un scrupul in atingerea scopurilor.
• Varietate
Revista paradigmatica a industriei cinematografice. Publicata saptamanal in New York, ea include informatii despre teatru si televiziune, precum si productii aflate in curs de filmare, rapoarte box-office, recenzii si articole de critica.
• Vedere de pasare
Reprezinta o filmare realizata cu scopul de a prezenta spectatorilor imagini ale imprejurimilor in care se desfasoara actiunea, nemaifiind ingraditi de ceea ce se vede prin ochii personajelor sau de scene filmate din apropierea acestora. Este de obicei realizata din elicopter sau dintr-un puct aflat la inaltime si cuprinde o vasta intindere.
• Vedere laterala
Filmare ce este realizata perpendicular pe subiectul expus intr-o anumita scena
• Versiune straina
Filmele care primesc subtitrare sau denumire pentru o alta piata de film, dintr-o alta tara si intr-o alta limba. Unele productii sunt filmate chiar in doua limbi diferite, in timpul aceleiasi productii.
• Vignette
O scena construita intr-o maniera artistica atat de performanta, incat poate fi decupata din film, constituind o parte de sine statatoare (un exemplu concludent il ofera scena din Gone With the Wind in care Scarlette O’hara declama: „Nu voi mai suferi niciodata de foame!”). Termenul se refera si la fotografiile ale caror margini sunt deteriorate, nemaiavand un perimetru distinct.
• Vitagraph
Companie fondata la inceputurile istoriei cinematografiei de catre J.S. Blackton, cel mai mare rival al companiei lui Thomas Alva Edison, Biograph.
• Vitaphone
Fondata in 1926 ca parte a studiourilor Warner Brothers, aceasta sectiune a companiei a facut istorie in 1927, cand a produs, in colaborare cu Western Electric, primul film sonor, The Jazz Singer. Pentru obtinerea acestuia s-a folosit un sistem de „sunet-pe-disc”, care sincroniza aspectele vizuale ale filmului cu melodii inregistrate si un foarte scurt dialog.
• Zgomot
Termenul se refera la toate sunetele care nu sunt dorite sau planuite, rezultate in urma unor defectiuni tehnice sau a unui echipament de filmare neperformant, precum si la sunetele emise in urma unor evenimente de fundal, care nu au nici o legatura cu procesul de filmare.
• Zgomot de fundal
Relationat cu sunetul propriu-zis, zgomotul de fundal adauga atmosfera si realism unei anumite scene. Acesta poate fi inregistrat in acelasi timp in care este filmata productia, sau poate fi adaugat la montaj.
• Zgomot de suprafata
Partea auditiva a unui film contine de regula bazaituri, zumzaituri sau sasaituri dupa ce scena a fost inregistrata. Cand nu exista dialog si aceste sunete se aud, ele constituie zgomotul de suprafata, care se incearca in ziua de astazi sa fie cat mai mult diminuat cu ajutorul filtrelor, fara insa a se reusi intotdeauna.
• Ziar cinematografic
Mai degraba apartinand genului literar-academic decat publicatiilor obisnuite, ziarele cinematografice se ocupa de regula de aspectele mai esoterice ale industriei cinematografice, sau se limiteaza la un singur aspect al procesului de filmare.
• Zoom
Procesul de miscare rapida a camerei spre sau dinspre un obiect care este fotografiat sau filmat. Procedeul este in prezent obtinut cu ajutorul unor lentile specializate, prcum si prin intermediul miscarii efectuate de camera.